7 spørgsmål til at finde det rigtige SEO firma

7 spørgsmål og svar til SEO firmaet

Det kan være svært at finde rundt i junglen af SEO firmaer. Heldigvis er det mit indtryk at der stille og roligt bliver luget ud i rækkerne, sådan at de fleste i dag leverer varen. Et eksempel på et sådant SEO firma er Seonaut.

  1. Det mest brugte og mest oplagte spørgsmål er: "kan i garantere placeringer i Google?" Her skal svaret naturligvis være nej.
  2. "Benytter i strukturerede data i jeres optimering?" Svaret skal være ja, og du kan godt bede om en forklaring på hvordan disse implementeres.
  3. "Bruger i jeres eget blognetværk til link building?" Hvis svaret er nej, bed da om eksempler på andre typer links. Hvis svaret er ja, bed da om at se et par blogs så du kan sikre dig at de har værdi.
  4. "Hvordan er de forskellige trin i jeres søgeordsanalyse?" Her er ikke noget perfekt svar, men læs f.eks. denne artikel om søgeordsanalyse.
  5. "Er det nødvendigt at vi bruger sociale medier?" Ja, Google+ og Google MyBusiness skal bruges, ellers er det op til bureauet og dig selv i fællesskab at beslutte om det giver forretningsmæssig mening med andre sociale medier.
  6. "Jeg sælger børnetøj online, kan i få mig i toppen af Google med søgeordet "børnetøj"?" Hvis du har et pænt stort budget, kan det selvfølgelig lade sig gøre, men et godt SEO firma vil råde dig til at lægge ud med mere specifikke ord som har mindre konkurrence og som konverterer bedre end "børnetøj" som er en meget bred term.
  7. "Spørg om SEO firmaet har erfaring med jeres webshopsystem eller CMS" De fleste erfarne SEO folk har været forskellige almindelige systemer igennem.

3 Tips til at undgå at blive snydt

Læs kontrakten grundigt før du giver dig i kast med firmaer som annoncerer for følgende SEO modeller:

  • "Du betaler kun for side 1 placeringer"
  • "No Cure No Pay"
  • "Gratis SEO"

Her har jeg oplevet en kunde som efter ½ år ikke kunne se nogen fremgang, men da han jo kun skulle betale for side 1 placeringer, var det ikke noget problem at skifte til et andet SEO bureau. Da han omkring 1 år efter indgåelse af kontrakten med det første firma begynder at få gode side 1 placeringer i Google, modtager han en faktura for side 1 placeringerne med henvisning til kontrakten, hvor der med meget småt står at vedkommende i en periode på 2 år skulle betale et pænt "gebyr" for de gode placeringer.

SEO er tidskrævende og mange års erfaring er ikke noget man bare lige lærer, så pas også på med firmaer med meget lav timepris. Enmands bureauer har ikke samme udgifter til kontor m.v. men deres ydelser kan i mange tilfælde stå mål med større bureauer, men husk, det kan være dyrt at købe billigt.

Brug Google til at søge efter firmaer og personerne bag. Linkedin er også et godt sted at søge.

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedin
rss

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *