SEO siden 1997

Osiris SEO

Jeg købte domænet osiris.dk tilbage i januar 1997, da danske domæner blev frigivet, på det tidspunkt tænkte jeg desværre ikke på at købe generiske domæner som f.eks. seo.dk, vvs.dk, m.v. Jeg var ret stolt over at have scoret det, for mig, attaktive domænenavn osiris.dk. Osiris er en gammel ægyptisk gud for liv og død, lys og mørke og virkelig og virtuel, det synes jeg stadig er attraktivt, da det jo også kan symbolisere de mekanismer der ligger bag SEO og online markedsføring, synlighed vs. usynlighed, og faktisk liv eller død for en webshop.

I 1997 fandt jeg første gang interesse for SEO, vi havde i det firma jeg dengang arbejde hos, en kunde som havde brugt rigtig mange penge på en webshop i det på det tidspunkt meget udbredte system Intershop. Problemet for kunden var at der ikke kom nogen besøgende, lidt research afslørede at det kunne der gøres noget ved, og det blev der.

Da Google kom på banen

Før Google, herskede AltaVista og det var gode tider for SEO branchen, nummer 1 til 100 på brugte biler var som at klø sig på næsen. Google ændrede dette med en meget mere avanceret algoritme bygget på PageRank og dermed også på indkomne links, ankertekst, indhold, m.v. og et af de letteste tricks, meta keyword stuffing, var historie.

Google har som udgangspunkt at søgeresultalterne skal matche dem en aktiv bruger ville have valgt. Ranking foregår automatisk og mange hundrede faktorer spiller ind. Google er ganske dygtig til at finde relevante resultater og med den seneste udvikling, vil et samspil mellem sociale medier og SEO gøre sig gældende. Udgangspunktet for Google var at vurdere artikler, videnskabelige artikler, som blev citeret (links) og som havde godt, relevant indhold. Dette er stadig tilfældet, men dagens udgave af Internettet byder også på sociale profiler (ikke mindst G+), som gør at det er nødvendigt med en bred profil over mange kanaler, for at kunne efterleve Googles krav til relevans.

En gammel rotte

Peter Ulstrup Hansen, som registrerede osiris.dk tilbage i 1997, er en gammel rotte indenfor SEO. Efter en periode på 5 år som selvstændig, fra 2001 til 2005, startede Ulstrup hos deMib.com, som Production Manager for SEO & SMM. Det betød at jeg dagligt skal følge med i hvad der sker indenfor SEO, sociale medier, og online markedsføring generelt. Planlægning af kampagner, opbyggelse af strategier og praktisk gennemførelse af valgte SEO og SMM metoder kombineret med Adwords, Affiliate, og andre typer online marketing.

Fra 1. januar 2015 har jeg mit eget nye firma Seonaut SEO.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *